Ofte stilte spørsmål

Hvem kan jobbe som vekter?

For å jobbe som vekter i Norge, må du være over 18 år og ha bestått den nasjonale grunnutdanningen for vektere. Du må også regodkjenne deg innen fire år etter endt grunnutdanning/regodkjenning.  Det er også krav til tilfredstillende politiattest.

Hvor lang er den nasjonale grunnutdanningen for vektere?

Den nasjonale grunnutdanningen for vektere i Norge er omtrent på totalt 160 klokketimer. Dette inkluderer både teoretisk og praktisk opplæring, og dekker blant annet emner som lovverk, førstehjelp, konflikthåndtering, rapportering og observasjonsteknikker.

Grunnutdanningen avsluttes med en skriftlig eksamen og praktisk prøve som til sammen utgjør 6 timer. For å kunne arbeide som vekter i Norge, må du bestå denne eksamenen. Du får to forsøk til å bestå.

Hva slags emner dekker vekterkursene?

Vekterkursene dekker emner som blant annet juss, førstehjelp, brannvern, konflikthåndtering, rapportering, observasjonsteknikker, risikovurdering, yrkesetikk og HMS.

Hva slags fysiske krav er det for å bli vekter?

Det er ingen spesifikke fysiske krav for å bli vekter.

Hva slags jobber kan jeg få som vekter?

Som vekter kan du jobbe som blant annet ordensvakt på nattklubber og festivaler, stasjonær vakt på stasjonære objekter og mobit vakthold innenfor blant annet områdekontroll og verditransport. Du kan både jobbe for private bedrifter og offentlige institusjoner.

Hvordan får jeg jobb etter at jeg har fullført kurs?

Vi samarbeider tett med vår partner, Complete Security, som tilbyr vektertjenester over hele Norge. Vi anbefaler gode kandidater til dem og bidrar til å lette overgangen til arbeidslivet for våre kvalifiserte elever. Din suksess er vår prioritet, og vi streber etter å støtte deg gjennom hele ansettelsesprosessen.

Hvordan kan jeg gå vekterkurs når jeg jobber/studerer fulltid?

Vi forstår at mange av våre elever har travle timeplaner med fulltidsstudier eller arbeid. For å imøtekomme dette tilbyr vi kurstider som strekker seg fra 16:00 til 22:00. Dette gjør det mulig for deg å delta på kurs selv om du er engasjert i fulltidsstudier eller jobber heltid.